Melita Jurisic als Dr. Magda Heller

Melita Jurisic wurde in Kroatien geboren, sie lebt sowohl in Australien als auch in Wien. Am Theater hat Melita in fast allen Rollen gespielt, die zum Repertoire eines guten Charakterschauspielers gehören und sie wurde immer über einen längeren Zeitraum an einem Theater engagiert. In ”Faust” spielte sie das Gretchen, in “König Lear” die Cordelia, in “Woyzeck” die Marie, in “Mutter Courage” die Katrin, in “Hedda Gabler” die Mrs. Elvsted.

Auch im Radio war sie in verschiedene Rollen zu hören. Im Fernsehen war sie erstmals in der A.B.C.-Serie “The fast lane” zu sehen. 1981 spielte sie in “I can jump puddles” die Violet, es folgte 1986 die Kathleen Quinn in “Land of hope”, die Serie “Pokerface” 1986 und in “Hunger” spielte Melita die Rolle der Ileana Radulesco. Dann kam “The Petrov Affair” in der sie 1987 die Nina Morozov   war, 1988 war sie in dem Film “Tale of Ruby Rose” (“Die Geschichte der Ruby Rose”) die Hauptdarstellerin Ruby Rose. Für diese Rolle bekam sie den inter- nationalen Kritikerpreis als beste Schauspielerin beim Film-Festival in Venedig  1987.

Den Cladan Award erhielt Melita für ihren bedeutenden Beitrag am Sydney Theatre 1988 - 1989. Nominiert wurde sie auch 1990 als beste Schauspielerin   im Theaterstück “Picnic with Fatima” für den Green Room. Diesen Preis gewann sie dann 1991 für ihre Rolle in dem Theaterstück “Danny & The Deep Blue Sea”.  Im Jahre 1992 erhielt sie den Green Room ebenfalls für ihre Rolle in “Bali Adat” und 1994 ebenfalls für ihre Rolle in “Mutter Courage”. Melita ist eine Charakter- schauspielerin von seltener Größe!

Bei uns bekannter wurde sie dann durch ihre Rolle der Dr. Magda Heller, die sie in der Serie “The Flying Doctor’s” übernahm. Sie spielte eine aus Garmisch- Partenkirchen stammende Ärztin, die im Outback tätig sein wollte. Es sah auch fast so aus, als ob eine Romanze mit Dr. Radcliffe entstehen sollte. Aber mit Dr.  Guy Reid entstanden unüberbrückbare Differenzen und nach verhältnismäßig kurzer Zeit schied Melita wieder aus der Serie aus, da diese Rolle nicht das er- füllte, was sie sich darunter vorgestellt hatte.

In “Woman´s Tale” sprach sie die Rolle der Judy. Sie hat danach 1995 in der Serie “Bordertown” die Adrianna Leeuwen gespielt und stand ebenfalls in  “Mercury” vor der Kamera. 1998 sah man sie in “Transatlantik” und in dem Film “The sound of one hand clapping” war Melita 1998 als Maria zu sehen. In der Serie “Something in the air” war sie neben Tammy Macintosh und Terry Gill in der Rolle der Dr. Eva Petrovska zu bewundern. Natürlich spielt sie auch weiter  am Theater. So stand sie 1999 in dem Theaterstück “Tartuffe” als Elmira auf der Bühne. Melita hieß 2001 in der Serie “Blue Heelers” Paula Stanford. 2008 spielte Melita am Sydney Theatre die blinde Cassandra Troy in “The women of Troy”.

Melita ist 2012 in “Dead Europe als Maria zu sehen”. Derzeit (2013) laufen die Dreharbeiten zu “Mad Max: Fury Road”.

Melita Jurisic

Melita Jurisic was born in Croatia, she lives both in Australia and in Vienna. Melita has played in almost all roles, which are part of the repertoire of a good character actor and she was always engaged over a longer time period at a   theatre. In "Faust" she played this Gretchen, in "King Lear" the Cordelia, in "Woyzeck" Marie, in "Mother Courage" Katrin, in "Hedda Gabler" the Mrs. Elvsted.

She could be heard in different roles also in the radio. She was for the first time  in the A.B.C. series "The fast lane" to see on television. She played Violet in "I can jump puddles" in 1981, it followed the Kathleen Quinn in "Land of hope" in 1986, the series "Pokerface" in 1986 too and in "Hunger" Melita played Ileana Radulesco's role. "The Petrov Affair" then came in which she was the Nina Morozov in 1987. She was the leading actress Ruby Rose in the film "The tale    of Ruby Rose" ("Die Geschichte der Ruby Rose") in 1988. For this role she got the International Critic Price as the best actress at the Film Festival in Venice 1987.

Melita got the Cladan Award for her important contribution at the Sydney Theatre 1988 - 1989. She also was nominated as the best actress 1990 in the theatre play "Picnic with Fatima" for the Green Room. Then she won this prize for her role    in the theatre play "Danny & The Deep Blue Sea" in 1991. In 1992 she got the Green Room also for her role in "Bali Adat" and 1994 also for her role into "Mother Courage". Melita is a character actress of rare greatness!

She then became more well-known to us by her role of Dr. Magda Heller which she took in the series "Flying Doctor". She played a woman doctor being from Garmisch-Partenkirchen who wanted to be working in the Outback. It also almost looked as if a romance should arise with Dr. Radcliffe. But irreconcilable differences arose with Dr. Guy Reid and after proportionally short time Melita   left the series again since this role did not fulfil what she had understood by it.

She spoke Judy's role in "Woman's Tale". She has played Adrianna Leeuwen   after that in the series "Bordertown" in 1995 and also was "in Mercury" in front  of the camera. In 1998 one saw her in "Transatlantic" and Melita was seen 1998 as Maria in the film "The sound of one hand clapping". In the series "Something   in  the air" she was next to Tammy Macintosh and Terry Gill to admire in the role of Dr. Eva Petrovska. Of course she played on also at the theatre. So she was in the theatre play "Tartuffe" as Elmira on the stage in 1999. Melita was called in  the series "Blue Heelers" Paula Stanford in 2001. In 2008 Melita was seen as the blind Cassandra Troy in “The women of Troy” at the Sydney Theatre.

Melita is 2012 seen in “Dead Europe” as Maria. Currently (2013) run the filming of "Mad Max: Fury Road".